Ook in de tweede week in Amerika is er nog genoeg te leren. Een aantal belangrijke lessen deel ik hier met jullie.
“Young people know how to push the buttons better but they don’t know how the media pushed their buttons!”
Als het gaat om digitale vaardigheden van leerlingen dan is dit een goede vraag om bij stil te staan:
“Wie neemt de verantwoordelijkheid als het gaat om onze leerlingen een stevige basis mee te geven als het gaat om online gedrag?”
Daarnaast is het belangrijk om met elkaar overeen te komen wat die stevige basis dan is en hoe die eruitziet. Laat dit geen ‘hot mess’ worden, een verzameling van partijen die over elkaar heen buitelen om het antwoord te delen. Dit kan het beste ook allemaal niet te lang duren want het hele onderwerp is een ‘moving target’, voor je op papier hebt wat het is, is het landschap van digitale geletterdheid al weer volledig veranderd. Integreer digitale geletterdheid ook in andere vakken, leerlingen zullen dan beter de transfer maken.
Als het gaat om de inzet van technologie in het onderwijs:
Houd de drempel voor het gebruik van technologie in je lespraktijk zo laag mogelijk. Investeer in training van docenten, ga hierbij uit van een didactische insteek, dus geen knoppencursussen. Zorg dat docenten in ieder lokaal dezelfde opstelling hebben als het gaat om de techniek. Maximaal 6 knoppen of toetsen indrukken voor alles startklaar is maakt dat docenten meer gebruik zullen maken van dat wat er is. Maak ruimte voor collega’s om samen onderwijs te ontwikkelen onder leiding van een tech instructor of media specialist.
Wil je meer lezen over mijn reis, mijn vlogjes bekijken en zien welke vragen ik nog meer heb gesteld? Lees dan via deze link mijn ervaringen.