Als je een google account hebt kun je gebruik maken van de gratis tool: google formulieren. In dit filmpje legt Erno Mijland uit hoe het werkt.
Ik gebruik het bijna iedere les. Ik controleer of leerlingen de lesstof hebben begrepen, ik koppel vragen aan een filmpje of ik laat leerlingen hun mening formuleren.
De formulieren functioneren bij mij in de les als vervanger voor het werkboek. Ik kijk zelf de antwoorden na (dat kan ook met Flubaroo maar ik doe dat niet) en geef leerlingen vervolgens nog geen feedback. Ik geef de opdracht om een filmpje te kijken of een tekst te lezen. Daarna moeten ze aan mij komen vertellen WAAROM ze dat filmpje moeste kijken of dat stukje tekst nog eens moesten lezen.
De google formulieren maak ik samen met mijn 2 collega’s. We verdelen het werk. Ik deel de link met leerlingen door een QR-code. Ik kies er bewust voor om deze niet te delen op mijn yurls-pagina omdat daar ook andere leerlingen (van buiten de school) hem kunnen maken.
Er zijn natuurlijk heel veel manieren om te controleren of leerlingen de leerstof hebben begrepen. Een quiz via socrative of Kahoot! bijvoorbeeld. Ook vragen aan een filmpje koppelen kan op andere manieren zoals met Edpuzzle. Een combinatie van dit alles kan in Nearpod. Toch blijf ik dit ook graag gebruiken.
- niet alles wat nieuw is hoeft een verbetering te zijn ten opzichte van het oude. Probeer wel uit zodat je weet wat er op de markt is!
- Programma’s blijven zich ontwikkelen en dat doen ze graag met input van gebruikers! Schroom niet om je feedback te geven naar de makers!
Docent Bart Hoogendijk maakt ook gebruik van google formulieren in zijn les. Lees hier zijn ervaringen.