Ga naar de inhoud

Het doel van de tool: Quizizz

  • door

Afgelopen week gaf ik een training met als thema formatief evalueren. Een van de activiteiten was het zelf kennis maken door te ervaren. Daarom speelde we een spelletje Quizizz.

Het spelen van een quiz is al erg ‘gewoon’ geworden er wordt in klassen al regelmatig door leerlingen gereageerd met: ‘niet weer Kahoot!’ Daarom koos ik voor Quizizz.

Deelnemers gingen met hun device aan de slag en merkte al snel dat ze allemaal andere vragen kregen. Of in ieder geval, wel dezelfde vragen maar op een andere volgorde.

De Quizizz was gemaakt om te kijken waar leerlingen ‘staan’ ten opzichte van de leerstof aan het begin van het hoofdstuk.

De 20 vragen die we hebben gemaakt waren te veel, er zaten vragen bij die teveel op elkaar leken waardoor meer het lezen werd getest dan de kennis over het onderwerp. Omdat iedereen de vragen op zijn eigen tempo en volgorde maakt krijg je als deelnemer niet tussentijds te zien hoe je het doet ten opzichte van je klasgenoten. Aan het einde van de Quizizz is wel een ranking te zien.

Interessant is ook met name de informatie die je als docent krijgt. Dit visuele dashboard geeft je een beeld op zowel vraag als leerling niveau welke vervolgstappen je moet zetten.

Quizizz is een aanrader om te proberen! Je kunt gebruik maken van Quizizz die anderen hebben gemaakt maar je natuurlijk kun je ook zelf aan de slag.

Hier de link naar de website, een filmpje met uitleg en een geschreven handleiding (Engels). Veel plezier!