Ga naar de inhoud

Op bezoek: Berkeloo

  • door

Vandaag ging ik eens op bezoek bij een basisschool. Ik had mezelf uitgenodigd bij Robert Nijssen. Hij is bovenschools ict-coördinator en we spraken over zijn werkzaamheden.

We begonnen met een rondleiding door het gebouw. Een doolhof bleek wel. Her en der wat hoekjes met computers. Er was ooit wel een computerlokaal maar werkplekken als deze zijn nog wat flexibeler. De volgende ontwikkeling is het gebruik van Chromebooks in de bovenbouw. Ik kom precies op het moment dat leerlingen uit groep 7 aan de slag gaan met een digitale taal toets. Sommige leerlingen op de computers in de gang, andere kinderen op de Chromebooks in de klas. Het starten gaat soepel. Leerlingen hebben allemaal hun eigen oortjes mee en kunnen zo aan de slag.

Robert heeft als tip gegeven aan de leerkracht om met de leerlingen samen te kijken naar wat zo’n digitale toets nu eigenlijk oplevert. Het gevaar is dat leerlingen het als een spelletje zien en te ‘makkelijk’ door de vragen heen gaan. Door naar het dashboard te kijken krijgen leerlingen inzicht in de informatie die de leerkracht krijgt. “oh, als de juf of meester ziet wat ik fout doe, kan ik beter geholpen worden?!”

Robert is bovenschools ICT-coördinator en daarmee voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor het ICT beleid binnen de stichting Tangent. Hij doet aanbestedingen voor hardware en software. Dit doet hij samen met de ICT-coördinatoren die op de scholen aanwezig zijn. Hij verdiept zich in de nieuwste ontwikkelingen en organiseert een workshop op zijn eigen school.

De ICT-coördinator op de scholen zijn er voor de ondersteuning van de collega’s. Ze enthousiasmeren de collega’s op de locatie en schieten te hulp wanneer dat nodig is. Stekkertje bijvoorbeeld, of de juiste knop vinden voor Office365.

Ze komen een keer of 6 per jaar bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en mee te denken over de aanbestedingen en beleid. Gaan we allemaal met dezelfde onafhankelijke bord-software aan de slag, of niet?

We hebben het samen ook over software die goed geschikt is voor leerlingen met dyslexie. Kurzweil dat (nog) niet web-based is, textaid dat wellicht een goede vervanger zou kunnen zijn. Een clubje dat hierover samen nadenkt is ontstaan tijdens een bijeenkomst van het samenwerkingsverband regio Tilburg. Hoe dat bij ons op school gaat? Nou, op de iPad zit standaard een voorlees functie! Dus dat is fijn!

Dit fijne gesprek laat mij nadenken over een aantal zaken: hoe is dat eigenlijk bij ons geregeld met aanbestedingen? Zou ik daar iets van moeten weten? Bij wie moet ik dan zijn? ik heb weer wat vragen om mee aan de slag te gaan! De goede voorbeelden van Robert over het delen van informatie als ICT-coördinator neem ik ook mee.