Marieke Simonis geeft het vak 21st century skills op het Farelcollege in Ridderkerk. We spraken elkaar tijdens de werkconferentie digitale didactiek in Breda op 20 september. Ik was onder de indruk van de leerling producten die gemaakt worden tijdens het vak 21st century skills. Gelukkig mocht ik eens komen kijken. Als je allebei lesgeeft op vrijdag biedt de vakantiespreiding uitkomst. Vandaag ging ik op bezoek.
Ik heb meegekeken bij 2 klassen die de producten die ze tot op heden gemaakt hebben aan het toevoegen waren aan hun e-portfolio (op it’s learning). De samenstelling van de klas was vergelijkbaar met die van mij, ongeveer 15 leerlingen die het goed doen in een kleine setting (lees: extra ondersteuningsbehoefte; in een grotere klas zouden ze niet tot hun recht komen, voorheen bekend onder de naam LWOO). Alle kinderen hadden een iPad (1 was er nog niet zo lang en had nog geen iPad ze maakte gebruik van de iPad van de juf). Er was een klassikale instructie waarbij leerlingen mee konden kijken op een grote TV die via AppleTV gekoppeld was aan de iPad van Marieke (waarom geld uitgeven aan dure touchscreens als dit ook kan! Stuk goedkoper en werkt ook prima) daarnaast kregen alle leerlingen nog een stappenplan dat ze konden volgen.
De producten die de leerlingen hadden gemaakt waren:
– een filmpje gemaakt met behulp van sparkvideo waarbij screenshots van hun dag lieten zien wat de leerlingen zoal doen met hun iPad.
– een poster gemaakt met pic colage of bazaart over het gebruik van social media in de les (naar aanleiding van de campagne onderweg ben je offline)
– een screenshot van een popplet die leerlingen gemaakt hadden over social media.
Daarnaast was het de bedoeling dat leerlingen ook antwoord gaven op vragen als: wat vond je van de opdracht? Hoe heb je het aangepakt, wat was lastig en wat was leuk. Duidelijke manier om leerlingen te laten nadenken over de opdracht en hoe ze eraan gewerkt hebben.
Ik maak een rondje door de klas en vraag aan leerlingen hoe ze het ervaren om met de iPad te werken. Ze vinden het allemaal leuk en fijn! Er zijn nog niet veel vakken waarbij ze veel met de iPad werken. Bij het vak koken hebben ze wel een receptenboek gemaakt met bookcreator en ze maken wel gebruik van Kahoot in de les. De leerlingen denken dat het nog wel op meer manieren gebruikt kan worden.
Marieke geeft aan dat alle docenten die aan de slag gaan met de iPads een cursus volgen die in totaal 5 keer 3 uur duurt. Dit is een verplichte cursus. Langzaam maar zeker gaan meer en meer docenten de meerwaarde inzien van de iPad.
Mijn bezoek kwam eigenlijk voort uit mijn interesse voor het vak 21st century skills maar uiteindelijk raakten we eigenlijk een andere snaar: de inzet van ICT in lessen, op een andere manier naar leren kijken. Ik neem deze ervaringen mee naar school om ook hier weer stappen te zetten……wordt vervolgd….